22.11.2023 16:05
Які права та гарантії мають покупці за новим законом про захист прав споживачів
Якщо ви купуєте товари або послуги, ви маєте право на якість, безпеку та інформацію. Завдяки новому Закону про захист прав споживачів, ухвалений в червні 2023 року, ви також маєте більше гарантій та можливостей, як покупець.
Важливо: Закон про захист прав споживачів набуде чинності через один рік після його опублікування, але лише після припинення чи скасування воєнного стану.
Які гарантії для покупців у разі купівлі в онлайн-магазинах
За новим законопроектом, виробники не тільки мають вказувати на товарах свої контакти та характеристики продукту, але й надавати цю інформацію на онлайн-платформах. Це означає, що на маркетплейсах треба публікувати деталі про виробника. Наприклад, назву та місце реєстрації фірми або особи. Це дозволить Держпродспоживслужбі швидше і краще розглядати скарги покупців.
Держпродспоживслужба зможе блокувати сайти недобросовісних продавців, якщо вони порушують права споживачів, наприклад: не надають достовірної інформації про товар, не виконують умов договору купівлі-продажу, не повертають грошей за повернутий товар тощо. Для цього Держпродспоживслужба матиме право “звертатися до інтернет-провайдера про обмеження доступу до веб-сайту”, тобто блокувати сайти недобросовісних продавців. Втім, закон не уточнює, чи вважаються маркетплейсами соціальні мережі.
Які гарантії надаються покупцям на придбані товари
Серед найважливіших змін у новому законі варто виділити запровадження обов’язкових гарантій на товари, які у чинному законі “Про захист прав споживачів” (№ 1023-ХІІ) не має чітких гарантійних термінів.
Згідно з новим Законом про захист прав споживачів, нижче перераховані обов’язкові гарантії, що поширюються на придбані товари.
Новий товар: протягом двох років після придбання товару покупці мають право звернутися до продавця або виробника, якщо він зламався або не працює належним чином.
Вживаний товар: протягом одного року після придбання товару покупці мають право звернутися до продавця або виробника, якщо він зламався або не працює належним чином.
Товар із певним терміном служби (батарейки, лампочки): протягом усього терміну служби покупці мають право звернутися до продавця або виробника, якщо товар зламався або не працює належним чином.
Нерухоме майно (будинок, квартира): протягом десяти років після придбання покупці мають право звернутися до продавця або будівельника, якщо на нерухомості виявлять дефекти або пошкодження.
Товар із комплектуючими частинами (комп’ютер, холодильник): протягом того ж гарантійного строку, що й основний товар покупці мають право звернутися до продавця або виробника, якщо одна з комплектуючих частин зламалася або не працює належним чином. У разі, якщо покупець отримав такий товар неякісним або несправним, він має право вимагати від продавця його ремонту, заміни або повернення грошей. Протягом року після купівлі продавець не може заперечувати, що товар був неналежної якості, якщо він не доведе протилежне. Після року покупець має довести, що товар був неякісний або несправний на момент купівлі.