13.02.2024 11:00
Закон України «Про адміністративну процедуру»
📅15 грудня набув чинності Закон України «Про адміністративну процедуру» (ЗАП), який наближає законодавство України до стандартів Європейського Союзу та Організації економічного співробітництва та розвитку.
Ухвалення цього Закону «Про адміністративну процедуру» – це новий етап у взаємодії органів виконавчої влади та місцевого самоврядування з громадянами та бізнесом. Загальні правила прискорять ухвалення рішення та оптимізують комунікацію людини з публічною адміністрацією. Процедура взаємодії стане уніфікованою, ефективною, орієнтованою на потреби громадян і бізнесу, та прозорою.
⚖Закон України «Про адміністративну процедуру» гарантує громадянам та бізнесу:
- право звертатися до різних органів влади за загальною процедурою, незалежно від запитуваної послуги.
- право бути вислуханим у разі загрози прийняття негативного (відмовного) рішення: законом передбачено можливість подати додаткові пояснення, документи чи інші докази, уточнити інформацію.
- право на участь у розгляді справи у разі можливого негативного рішення щодо неї.
- залучення заінтересованих осіб, законні інтереси яких зачіпаються в межах адмінпровадження. Справи розглядатимуть за принципом “жодних рішень без вас про вас”.
- доступ учасників провадження до матеріалів справи (крім відомостей, які захищені законом).
- можливість усунення недоліків заяви зі збереженням первинної дати її подання.
Підходи до надання послуг державними органами влади також змінюються.
Зокрема, для держорганів ЗАП передбачає такі нові обов’язки та можливості:
- більш ефективний спосіб адміністративного оскарження: можливість досудового врегулювання справи завдяки колегіальному розгляду скарг (у тому числі із можливістю залучення громадськості).
- врегулювання механiзмiв вiдкликання або визнання недійсним рiшення, в тому числі щодо видачі дозволів, тощо.
- можливість уникнути конфлікту інтересів у діяльності посадових осіб. Передбачені механізми відводу та самовідводу.
- обов’язок виправити свої помилки. Адміністративний орган, який допустив помилку і виявив це, повинен виправити її, не чекаючи надходження скарги чи позову.
- самостійний збір відомостей та інформації. Адмінорган не може вимагати від особи надати документи та інформацію, якими володіє він сам або інші органи влади.
- обов'язкове обґрунтування негативного рішення. У разі відмови у задоволенні заяви або прийняття іншого відмовного рішення, адмінорган зобов'язаний аргументувати мотиви такої вiдмови, обтяження та пояснити порядок його оскарження.
- зменшення бюрократії. Відомості, які вже є у державних реєстрах, будуть отримуватись у процесі міжвідомчої взаємодії без зайвих довідок.
Дія 📃Закону не поширюватиметься на сфери громадянства та надання притулку в Україні, нагородження державними нагородами, національної безпеки і оборони, здійснення помилування.